25 mars 2013

Edamame Burgers

Just nu är det ganska lugnt då en kurs börjar gå mot sitt slut och påsken hinner komma emellan innan nästa sätter igång i full fart.

Påsken kommer nog bli ganska lugn för min del, brukar annars vara hos far och fira, men så blir det inte detta år, får hälsa på honom senare i år istället, han fyller jämnt i år så det ska firas. 

Även om påsken kommer bli lugn funderar jag på vad jag ska bjuda på till påsk. Jag tror att jag har kommit på en sak och det är dessa gröna och smakrika burgare som jag tänkte servera med en potatis- och rotfruktsgratäng.

De är även goda att servera på samma sätt som "Black Bean Burgers" eller vad man själv önskar. Är det grillsäsong kan de penslas med olja och grillas på grillen.

4 burgare 
  • 1 (stor) knippe färsk koriander
  • 1 tetra (á 240 g) sköljda och avrunna stora vita bönor
  • 1 frp. (á 250 g) frysta, skalade edamamebönor
  • ca ½ tsk malen koriander
  • ca ½ tsk cayennepeppar
  • ca ½ tsk spiskummin
  • zest och lite pressad juice från 1 ekocitron
  • 1 msk olja+ till stekning
  • 1-1½ msk (majs)mjöl + till panering
  • salt & peppar
Lägg alla ingredienserna i en mixer. Mixa ihop till en slät smet. Forma fyra (4) burgare av smeten. Vänd snabbt i mjöl. Hetta upp olja i en stekpanna och stek burgarna på medelvärme, ca 5 min/sida. Servera burgarna med valfria tillbehör.

2 kommentarer:

  1. Ser mycket goda ut och edamamebönor gillas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är mkt goda ;)
      Hoppas att du får en fin tisdag samt påskhelg :)

      Radera