16 mars 2013

"Cranks bullar"

Dinkelgröt med päronkompott & röda vinbär samt havredryck/ "Cranks bulle" med rödbetsspread samt hasselnötssmör./ "Magte"

Idag vaknade jag med tuppen och bestämde mig därför för att baka så att det kunde bli nybakat till frukost. Lotten föll på ett recept på "Cranks bullar" som jag har hittat i en av mammas receptpärmar från 70-talet. 

Det finns många varianter på just "Cranks bullar", just det här innehåller enbart grahamsmjöl, men trots det så smular det inte så mycket som grahamsbröd ibland kan tendera att göra.

Det är ett bröd som jag associerar till vinter och varm choklad, så kanske är det perfekta bullar att baka och ta med ut på skidturen. Någon skidtur blir det inte för mig denna dag, men jag tänkte passa på att njuta av solen. Funderar på om jag ska gå och titta på en pimpeltävling de ska ha i stan. Hoppas att ni alla få en fin dag. Ta hand om er!

12 bullar
  • 3 dl filmjölk 3% alt. havreyoghurt
  • 1 paket färsk jäst á 50 g
  • 1 tsk salt
  • ½ dl rapsolja
  • 1 dl rågflingor
  • ca 7 dl grahamsmjöl
Värm filmjölken till fingervarmt (ca 35 grader), blanda sedan filen med jästen. Rör i degvätskan tills jästen har löst sig. Tillsätt salt, olja och rågflingor.

Rör sedan ner grahamsmjölet, arbeta degen och ställ den att jäsa 30 min. Tag ihop degen, knåda den på bakbordet och rulla ut den till en lång rulle. Dela rullen i 12 delar, rulla till bullar och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa i 30 min. Grädda bullarna i mitten av ugnen ca 8 min i 225-250 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar