25 februari 2013

Pizza med blomkål och rökt tofu

Sedan någon vecka tillbaka har jag spanat in ett recept på en pizza med blomkål som jag tyckte både lät och såg god ut, så idag gjorde jag slag i saken och gjorde en variant på ursprungsreceptet.

Det blev väldigt gott måste jag säga, pizzabotten kommer jag definitivt göra igen för den blev sådär härligt krispig som jag vill ha det.

I brist på pizzasallad fick surkålen agera stand-in, vilket den gjorde med bravur, den passade mycket bra ihop med den rökiga tofun.
Pizzadeg: Lös upp 25 g färsk jäst med 0,25 dl vatten (35 grader) i en bunke. Blanda därefter i 2 msk siktat dinkelmjöl och rör ihop till en smet. Lägg på en bakduk och låt stå och jäsa i 30 min.

Blanda i 2,25 dl vatten (35 grader), 1 tsk salt och ca 6,5 dl siktat dinkelmjöl och arbeta ihop till en smidig deg. Lägg på bakduken och låt degen stå och jäsa i 2 timmar.

Sätt ugnen på 275 grader (250 grader varmluft). Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den. Dela degen i fyra (4) bitar och forma till bollar. Kavla ut varje boll till en rund, tunn pizzabotten.

Toppa pizzabottnarna med (hemmagjord) tomatsås, mjölkfri mozzarella, små buketter av färsk blomkål och 1 frp. (á 200 g) strimlad, rökt tofu. Smula över torkad oregano och dra några varv chili explosion över pizzorna. Ringla över olivolja. Sätt in pizzorna i mitten av ugnen och grädda i 10-15 min.
Receptinspiration från Leva & Bo 7/2013.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar