6 februari 2013

Gryta med svamp, paprika & jordnöt.

Känns som att det bli en hel del recept publicerat, men så är det ju eftersom vi alla äter varje dag men också för att det är det ni kommer hit för (om inte får ni gärna skriva en kommentar om vad ni vill läsa om).

För att skriva om något annat! Tycker ni om att gå på teater? Det gör jag, men gör det tyvärr sällan, men någon gång per år blir det i alla fall. Härom dagen var jag och såg på Ladykillers och den var jättebra och rolig, så bor du i en stad där den kommer gå så tycker jag att du ska passa på och se den.

Många teatrar brukar dessutom ha studentrabatt och ibland även rabatt för ungdomar och arbetslösa så ett tips är att kolla upp det om du tycker att teater är dyrt.
När jag publicerade receptet på Vintergrytan härom månaden fick jag frågan om jag hade något annat recept med jordnötssmör så här kommer en favorit som är god att servera till exempelvis ris, nudlar, matvete eller vad du känner att du vill ha till.

4 port
  • kokosolja
  • 2 paket naturell fast tofu el. 2 dl sköljda och avrunna torkade linser.
  • 1 gul lök, skalad och tunt skivad
  • 2 vitlöksklyftor, finrivna
  • ca 1 kartong champinjoner á 250 g, skivade
  • 2 paprikor, urkärnad och tärnade
  • 1½ msk tomatpuré
  • ½ dl naturellt jordnötssmör
  • 1½ dl lant- eller grönsaksbuljong
  • 1½- 2 dl havre-/el. sojagrädde
  • salt & peppar
  • gräslök
Hetta upp oljan i en stekpanna. Om tofu används; Stek tofun så att de får lite färg. Ta upp och ställ åt sidan.

Hetta upp mer olja i pannan. Fräs löken så att den blir mjuk. Tillsätt därefter vitlök, champinjoner och paprika och låt steka i 5 min. Tillsätt tomatpuré och jordnötssmör. Lägg i tofun eller linserna i pannan och rör ned buljongen. 

Koka upp och sänk värmen och sjud i ca 5 min. Rör ned grädden och smaka av med salt och peppar. Strö över gräslök och servera direkt med t.ex. ris, nudlar eller kokt dinkel. 

Andra alternativ att ha i grytan i stället för tofu eller linser; 4 veg. filéer, seitan, sojabitar el. kokta bönor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar