8 februari 2013

Fredag 8/2

I går såg jag en väldigt fin film som hette "Lycka till och ta hand om varandra" som var sevärd. Jag gillar den typen av filmer, när det handlar om vänskapsrelationer eller när filmen har en sensmoral.

Vi såg även Taken2 och den var väl tvärtemot föregående film, jag satt mest och blundade mellan varven. Taken (första filmen) var bättre tycker jag, så se den om du inte har gjort det och om du gillar den typen av filmer. Önskar er nu en fin fredagskväll och helg. Ta hand om er.
God gryta/bönröra som kanske kan vara något att testa i helgen eller varför inte på köttfria måndagen!? Den är god att servera till det mesta, t ex kokt ris, stekt polenta eller majsbiffar.

4 port
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 morot
  • 1 stor palsternacka
  • 1 sötpotatis
  • 1 förp krossade tomater
  • 2 tsk chipotlepaste
  • ca 2 dl vatten
  • 2 tsk torkad oregano
  • 2 tsk malen spiskummin
  • 1 tsk malen kanel
  • 1 tetra svarta bönor
  • 1 tsk kakaopulver
  • en nypa salt
  • kokosolja till stekning
Skala och finhacka lök och vitlök. Skala och skär morot, palsternacka och sötpotatis i cm-stora tärningar. 

Fräs lök och vitlök glansiga i hälften av oljan i en kastrull ca 3 min. Tillsätt rotfrukterna, höj värmen och tillsätt resten av oljan. Fräs ca 3 min, tills rotfrukterna fått lite färg. 

Tillsätt krossade tomater, chipotlepaste, kryddorna samt vatten. Låt koka på medelvärme ca 20 min utan lock, tills grönsakerna är lagom mjuka. Häll av och skölj bönorna. Tillsätt bönor, kakao och salt.
Recept från ICA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar