31 januari 2013

Kålpudding.

Jag fortsätter att ta vara på säsongens grönsaker, i detta fall vitkål, lök och potatis, och gjorde därför ännu en rätt inspirerad av den svenska husmanskosten, nämligen en vegetarisk kålpudding.

Blev väldigt god och ännu godare var den dagen efter, så den passar perfekt att ha med sig i lunchlådan. (Kan även frysas in för framtiden) 

Nej, nu ska jag ta itu med resten av kurslitteraturen innan jag tar tag i veckans uppgift. Ta hand om er så hörs vi igen i februari.

4 port
  • olja
  • 1 gul lök, hackade
  • 2 vitlöksklyftor, rivna
  • 1½ msk ljus sirap
  • 600 g vitkål, strimlad
  • 2 dl torkade linser, sköljda och avrunna
  • ½ påse fryst sojafärs
  • 1 dl havregrädde
  • 2 msk tomatpuré
  • 1 msk soja
  • peppar
Sätt ugnen på 200 grader (175 grader varmluft). Hetta upp oljan i en stor stekpanna och fräs gul lök och vitlök i någon minut. Tillsätt vitkålen och bryn kålen lätt. Rör om emellanåt så att kålen inte bränns. Ta av från plattan och blanda i sirapen.

Koka under tiden linserna i 3 dl vatten och 1 tsk lantbuljongpulver. Ta av linserna från plattan och blanda i tomatpurén, havregrädden, sojan och sojafärsen. Smaka av med lite peppar.

Bred ut linsblandningen i en ugnssäker form och täck med kålen. Sätt in formen i mitten av ugnen och grädda i ca 30 min. Servera kålpuddingen med kokt potatis och lingonsylt.

2 kommentarer:

  1. En av mina favoriträtter, så gott! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, visst är det! och i februari blir det ännu en favorit; bruna bönor, perfekt i och med att fettisdagen infaller snart :)

      önskar dig en fortsatt fin vecka. kram

      Radera