16 december 2012

Tredje advent.

I somras bakade jag ett stekpannebröd som blev lite av en favorit, därför gjorde jag denna morgon en variant på det, en variant som går snabbare att göra och som är lite mindre fluffig och istället lite mer som ett tunnbröd. Det är ett perfekt bröd att ta med på utflykten, fyllt med din favoritfyllning.

Brödet har en härlig smak av brödkryddor (är en färdig kryddblandning), men om du inte har det hemma så kan du utesluta det eller ta någon krydda som du gillar att ha i bröd (kanske vörtmix nu när det är jul och allt!?). Jag hade (klassikern?!) jordnötssmör och banan emellan, vilket var otroligt gott.

I övrigt har morgonen kantats av Musikhjälpen och nu hade jag tänkt gå ut och skotta snö, men då hade min snälla granne redan varit ute med sin snöslunga och fixat det så nu har jag lite tid över innan jag beger mig på julmarknad. Jag hoppas att ni får en fin tredje advent och så hoppas jag att ni mår bra!? Ta hand om er. <3
Hällakaka- 8 kakor
  • 2½ dl havreyoghurt
  • 3 msk ljus sirap
  • 1 tsk bikarbonat
  • ½ tsk valfri brödkrydda (anis/fänkål etc)
  • 1 nypa salt
  • 1½ dl rågsikt
  • ca 1 dl siktat dinkelmjöl 
Rör ihop allt utom dinkelmjölet med en elvisp med degkrokar. Tillsätt dinkelmjölet successivt tills degen släpper från bunken. Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda i lite mer mjöl så att degen blir hanterbar. Kavla ut i tunna kakor och stek på båda sidor i torr stekpanna, ungefär som pannkakor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar