28 december 2012

Sötsur tofugryta

Jag har gjort lite förändringar här på bloggen genom att ta bort etiketten "vegetariskt" och ersätta den med "lakto-ovo-vegetariskt", "ovo-vegetariskt" samt "lakto-vegetariskt" så att det ska bli lite lättare att botanisera bland recepten, samt att jag sedan tidigare har listat alla recept så att det ska bli ännu lättare att hitta.

Näst på tur in på listan blir den här goda sötsura grytan med tofu, ananas och grönsaker. Godast tycker jag att den blir om tofun är pressad innan, den får en annan textur då.
4 port. 
  • 4 port. kokt ris 
  • 1 gul lök, finhackad
  • 2 morötter, skurna i halvmånar
  • 1 paprika, tärnad
  • sambal oelek
  • 1 liten burk ananasringar, skurna i bitar + spadet 
  • 1 frp naturell tofu, pressad och tärnad (alt. Quornbitar (à 300 g) el. Hälsans köks filébitar (à 320 g))
  • 3 msk maizena 
  • 2 dl vatten 
  • 2 msk tamarisoja 
  • 1½ msk vitvinsvinäger 
  • 1½ msk tomatpuré 
  • ½ msk lantbuljongpulver 
  • ev. salt

Fräs lök och morötter i ca 3 min. Tillsätt tofubitar, paprikan, sambal oelek och ananasbitarna. Stek i ytterligare 3 min. Strö över majsstärkelse och rör om. Häll på ananasspad, vatten, soja, vinäger, tomatpuré, buljongpulver och salt. Låt grytan småkoka i ca 10 min. Servera med riset. 

 2023-03-01: Personligen tycker jag att rätten blir godare om en ersätter tofun med Hälsans köks filébitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar