12 november 2012

Pasta med mandel & squash

I samma veva som jag tillagade mandelfrikadeller, besökte höstmarknad samt letade fint porslin på loppis gjorde jag en enkel pastarätt med mandel, squash och vitlök, enkelt men ack så gott. 

Vitlök är något jag inte kan vara utan och det är inte enbart gott, det är också en bra huskur mot ont i örat. Det var många gånger jag hade vitlöksklyfta i örat som liten när örat värkte, men se det hjälpte och jag kunde sova gott. Jag såg till och med att en av läkarna i The doctors tipsade om vitlök i örat i ett av de avsnitt som gick i somras.

Så med andra ord, gillar du vitlök, mandel och pasta kanske det här kan vara en rätt att testa.
4 port: Skålla och skala 2 dl sötmandel. Mortla mandeln grovt. (Har du ingen mortel går det också att grovhacka mandeln, men det blir inte riktigt lika gott)

Skala och skiva 4 vitlöksklyftor. Skär ca 1½ squash i halvcirklar. Koka 4 port. pasta i saltat vatten. Häll av vattnet och blanda med ca ½ msk rapsolja så att den inte klibbar ihop. 

Hetta upp 1 msk rapsolja i en stekpanna och stek mandeln på låg värme tills den fått en vackert ljusbrun färg. Häll upp mandeln i en skål. 

Hetta upp 1½ msk olja och stek vitlöksskivorna och squashen i några minuter på medelvärme. Blanda ner mandel och pasta i stekpannan. Rör ner 2 dl grovhackad basilika (eller lite torkad) och smaka av med salt och peppar. Servera genast.
Recept från Klimatmat.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar