8 november 2012

Härligt god linsgryta

Efter en lång dag, på resande fot och på universitetet, ska det bli skönt att krypa ner under ett varmt täcke och sussa så sött. I morgon blir det till att bita tag i en ny kurs. 

Innan jag loggar ut tänkte jag tipsa om en otroligt god rätt som kanske kan vara något att testa i helgen?! Hos mig blev den direkt en favorit. Den har en härligt sötsur karaktär i kombination med härligt goda indiska kryddor. Till serverade jag basmatiris blandat med fryst dill vilket var mycket gott till grytans smaker.
4 port
  • 1-2 skalade och tärnade morötter 
  • 1 liten strimlad purjolök
  • 1 hackad gul lök 
  • 2 rivna vitlöksklyftor
  • 1 tsk spiskummin 
  • 1 tsk curry (jag använde vindaloo)
  • 1 tsk tandorikrydda 
  • 1 dl sköljda och avrunna torkade röda linser
  • 1 tärnad röd paprika 
  • 1 dl gula russin 
  • ca ½ msk lantbuljongpulver
  • 2 msk (vit) balsamvinäger 
  • 1 msk tamarisoja 
  • 1 msk sötsur sås 
  • 1/4 dl tomatpuré 
  • ca 1½ dl vatten 
  • 2½ dl havregrädde
Fräs gul lök, purjolök och vitlök tillsammans med spiskummin, curry och tandorikrydda. Tillsätt morötter, linser och paprika och fräs i ytterligare några minuter. Blanda i de övriga ingredienserna. Koka upp och låt grytan sjuda i ca 10 min eller tills linserna har mjuknat. Späd ev med mer vatten. Smaka av och tillsätt ev mer kryddor vid behov. Servera med basmatiris och strimlad färsk koriander.
Inspiration från Norrmejerier.

1 kommentar:

  1. Härlig färg på maten och den låter mycket god! Kram och ha en fin fredag!

    SvaraRadera