20 oktober 2012

När solen lyser med sin frånvaro

Det blev nybakat idag också, dels nya müslibaguetter men också chiafrallor. Till det nybakade blev det en solgul, lite het och fräsch soppa med morötter och apelsin som smakade väldigt gott. En bra balans mellan hetta och syrlighet med en härligt len konsistens. 

Jag ringlade över mandarinoljan - som jag köpte på Saltå Kvarn i våras - och den lyfte soppans fram övriga smaker ännu mer. Definitivt en soppa värd att göra om. Perfekt som förrätt är den också.
Morotssoppa, 1-2 port: Fräs 1 hackad gul lök i olivolja i en kastrull. Tillsätt 3-4 skalade och tärnade morötter, 2 skalade och tärnade potatisar, en uns sambal oelek, ca ½ msk lantbuljongpulver och 4-5 dl vatten. Låt soppan koka tills morots- och potatistärningarna har blivit mjuka.

Mixa soppan med en stavmixer. Blanda i saften från 1 liten ekoapelsin. Låt soppan bli varm. Lägg upp soppan i tallrik(ar). Ringla över mandarinolja och toppa med apelsinzest. Servera med (nybakat) bröd till.

4 kommentarer:

  1. En fin färg har soppan och det låter spännande med mandarinolja! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, visst är den vacker :) mandarinoljan var super här, har haft lite problem med att hitta ett bra användningsområde för den. önskar din en finfin helg! kram

      Radera
  2. Superinspirerande blogg!! Hit kommer jag igen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack fina du, det här gjorde min dag. välkommen hit och trevlig helg önskar jag dig :)

      Radera