19 oktober 2012

Müslibaguetter

Hittills är det här det godaste brödet som jag har bakat med müsli i. Tanken var att brödet skulle räcka åtminstone till i morgon, men tji fick jag, det var så uppskattat att det bara finns en stump kvar, så i morgon är det jag som antingen bakar nya eller något annat gott bröd.

Den här gången hittade jag en müsli med torkad ananas, dadlar, hasselnötter och flagad mandel och den var perfekt i detta bröd, ananasen bidrog med en så god smak och sötma. Som sagt, ett mycket uppskattat bröd som gör sig bra ihop med en god soppa, gryta eller till frukosten.
2 baguetter: Smula ner 1/4 paket jäst i en bunke. Värm 3 dl vatten till 35 grader och rör ut jästen i vattnet. Tillsätt 1 tsk salt och därefter 2 dl frukt- och nötmüsli och 5 dl siktat dinkelmjöl lite i taget. Arbeta ihop till en deg. Täck bunken med en bakduk och låt degen jäsa i ca 2 timmar på dragfri plats.

Sätt ugnen på 250 grader (225 grader varmluft). Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den i två (2) delar. Knåda inte degen. Forma degbitarna till plåtlånga baguetter. Sätt in i ugnen och grädda i 15 min. Sänk temperaturen till 150 grader (125 grader varmluft) och grädda i ytterligare 15 min. Ta ut plåten och låt baguetterna svalna på galler utan bakduk. 

Skippa att värma vattnet så kan du låta degen jäsa i kylen över natten så är den färdig att bakas ut på morgonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar