25 augusti 2012

Tandoorimarinerad tofu

Planer på att grilla i kväll eller i morgon?! Då kanske tofu med smak av Indien kan vara något? Väldigt gott och enkelt att svänga ihop. Gör den nu på dagen så är den redo att tillaga ikväll.

Till min stora förtjusning hittade jag en grillpanna för en liten slant på loppis, så nu kan jag få lite grillkänsla även i vinter.

Idag bjuder dagen på marknad(er), solsken och fix inför hösten. Önskar er en underbar lördag! Ta hand om er. Kram.  
4 port: Blanda ihop 1 msk chilipulver, ½ msk paprikapulver, 1 msk garam masala, 1 msk vatten och 2 msk agavesirap i en skål. Skär 2 paket naturell, fast tofu i skivor. 

Blanda ihop kryddbladningen med 1/4 dl turkisk yoghurt 10% (vegan/mjölkintolerant? ta t ex Sour Supreme istället), salt och peppar i en plastpåse och lägg i tofuskivorna. Marinera tofun i 1 timme, gärna längre. 

Stek tofuskivorna i (veganskt/mjölkfritt) smör och olja i en grillpanna, alt. grilla på grillen, på båda sidorna. 

Servera tofun med en sallad gjord på kokt, avsvalnad bulgur, pressad citron, finhackad rödlök, hackad persilja, hackad mynta, olja och urkärnade och tärnade tomater. 

Sugen på en annan marinad? Kika då in den "Rökiga tofun".

4 kommentarer:

  1. Mmmm, det ser riktigt gott ut. Kul med recept som går att variera så mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, visst är det och så hinner man inte tröttna ;)
      önskar dig en underbar dag och helg! kram

      Radera
  2. åh! Bra tips, jag gillar tofu men oftast är det ju tyvärr väldigt smaklöst. Det här sparar jag :) (Kanske till och med Tobbe som inte ens gillar tofu så mycket kan uppskatta!)

    Svar; Det blir e-business management. Ser otroligt mycket framemot det samtidigt som jag är supernervös :) Haha! Vad ska du plugga?

    Ahhh! Toppen, tack för tipsen :)

    Lycka till med skolstart och hoppas att du får en fin vecka! Kram

    SvaraRadera