2012-07-20

We are going to eat pizza

När jag gick i mellanstadiet var det tidningarna Okej och Frida som gällde, för de hade flest bilder och postrar på Hanson och alla andra pojkband med söta pojkar som kunde tapetsera väggarna och taket... 

I övrigt var inte dessa tidningar så intressanta, då var det Min häst, Penny och Ponny som tilltalade mer, men jag minns att Frida hade en spalt dit man kunde skicka felhörningar på olika låtar och den luslästes.

En låt som förekom i denna spalt var Vengaboys "We're going to Ibiza!" vars text även jag hade misstolkat... 

Men att vi ska äta pizza ikväll är det ingen tvekan om, för här luktar det oregano, vitlök och annat gott. Nu behöver jag inte oroa mig för vad vi ska ha till middag i alla fall.

Som jag skrivit tidigare är pizza utmärkt "pyttipanna-mat", det är bara att slänga på allt man har hemma, som behöver lämna kylen innan det rymmer.

Avslutningsvis kan jag säga att dagens sommarpratare; Elsa Billgren, är värd att lyssna på om ni inte redan har gjort det! Programmet går i repris ikväll (runt 22.00) samt finns på Sveriges Radios hemsida. Ta hand om er och fortsatt underbar fredag! Kram.
Vill du också baka pizza, men inte har något recept? Så här gjorde jag;

½ paket färsk jäst smulades i en bunke tillsammans med 1½ dl kallt vatten. Sedan rördes det tills jästen hade löst sig. Därefter blandades det i 1 msk god olivolja, en nypa salt och 2 dl dinkelmjöl i bunken.

Degen arbetades till en jämn smet för att sedan få sällskap av ytterligare 1½ dl dinkelmjöl för att till sist arbeta alltihop till en blank och smidig deg.

Degbunken fick ett täcke (läs; bakduk) och ställdes på en dragfri plats (i en kall ugn i mitt fall) för att vila i sisådär två timmar (är du otålig kan du välja att ta 37 gradigt vatten istället för kallt, då räcker det med 30 min vila).

Efter vilan bakades degen ut till en pizzabotten. Ugnen sattes på 200 grader varmluft (225 grader "vanlig" ugn). Fyllning (mixad ratatouille, buffelmozzarella, riven lagrad ost, svamp, kalamataoliver och körsbärstomater) lades på pizzabottnen för att avslutas med 2 knäckta ekoägg innan det var dags för pizzan att svischas in mitt i ugnen, där den gräddades i ca 15 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att du vill lämna en kommentar :)
Inläggen granskas innan de publiceras.
(Spam och reklam publiceras inte)