2012-07-28

Stuffed Apple

Idag blir det en lugn dag känner jag, så att jag hinner kurera mig från en förkylning som jag har ådragit mig. En perfekt dag för läsning och/eller film. Eller OS... Visst var det en otrolig invigning London bjöd på igår kväll!?!

Jag har ju tidigare lagt upp lite råa efterrätter/mellanmål här på bloggen och här kommer ett till.

Det här är goda äpplen där fyllningen kan varieras genom val av nötter (gärna blötlagda), torkad frukt (blötlagda) och kryddor/smaksättning. En personlig favorit är med hasselnötter som jag tycker har en underbar smak.

2 äpplen
  • 2 äpplen, urkärnade med kärnhus-urtagare
  • 1 dl cashewnötter el. vad man själv föredrar.
  • 4-5 medjooldadlar, urkärnade
  • ½-1 tsk pepparkakskrydda
  • 1 nypa flingsalt
Mixa ihop nötter, dadlar, salt och pepparkakskrydda till en fast deg. Fyll äpplena med degen. Halvera ev. äpplena. Servera som de är eller med t.ex. hasselnötsgrädde.

3 kommentarer:

  1. Låter gott och ser fint ut! Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken spännande efterrätt!! Kan tänka mig att det funkar som mellis också :)

    SvaraRadera
  3. Så gott det låter och ser ut! Gillar detta recept skarpt!

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en kommentar :)
Inläggen granskas innan de publiceras.
(Spam och reklam publiceras inte)