1 juli 2012

Majsfrallor

Riktigt goda majsfrallor som passar bra till såväl soppa, frukosten eller som hamburgerbröd.
Majsfrallor, 4-6 stora bullar: Smula ner ½ paket färsk jäst i en bunke. Värm 2 dl (vegetabilisk) mjölk till fingervarmt (ca 37 grader). Rör ut jästen med mjölken. Rör ner 2 msk rapsolja, 2 msk ljus sirap, ½ tsk salt och 1 tsk gurkmeja

Tillsätt 1 dl majsmjöl och ca 4½ dl vetemjöl och arbeta ihop till en smidig deg. Täck degbunken med en handduk och låt jäsa ca 45 min. 

Häll upp degen på en mjölad bänk. Arbeta ev. ihop degen med  ½ dl vetemjöl. Dela upp degen i 4-6 lika stora delar och rulla runda bullar. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper. Låt bullarna jäsa under bakduk ytterligare ca 45 min. 

Sätt ugnen på 225 grader (200 grader varmluft). Pensla frallorna med uppvispat ekoägg (eller smält vegansmör om du är vegan) och strö över sesamfrön. Grädda bröden ca 10 min. Låt bröden svalna under bakduk. 
Recept från ICA.

2 kommentarer:

  1. Åh! Vilka fina :)

    Svar; :) Jaa, får se hur det blir. Har skickat iväg ännu en ansökan till handelsakademin. Eftersom jag är reserv till butikskommunikation så är jag garanterad en plats på deras övriga program med lediga platser om jag är tillräckligt snabb. E-business manager lät väldigt spännande och roligt så jag skickade iväg en ansökan igår och ska försöka knåpa ihop ett jättebra arbetsprov så fort som möjligt :) Haha, precis!

    Hoppas du får en fin vecka! Kram

    SvaraRadera
  2. Svar; Hmm, kanske man ska prova! Okej! Önskar dig lycka till :)

    Jag ska göra en säljande presentation om mig själv i bild och text, max ett a4. Och så ska jag skriva lite om e-handelns utveckling dom senaste 5 åren och hur framtiden ser ut. Ska försöka få till något jättebra :) Tobbe har erbjudit sig att hjälpa till!

    Detsamma till dig! Kram

    SvaraRadera