16 juni 2012

Peanut- & Mushroom Burgers

När jag gjorde pirogerna passade jag på att ta till vara på resten av svampen och då gjorde jag en variant på en tidigare biffvariant. Den tidigare varianten hade en god smak, men dessa var ändå snäppet godare, detta för att jordnötssmöret smakar mer än cashewnötter som jag hade i första gången.

Biffarna (recept nedan) har en saftig konsistens och håller ihop bra vid stekningen, vilket alltid är ett plus tycker jag.

De är goda att servera med t ex pita-, hamburger-, libabröd eller ris samt någon god sås eller yoghurt. Ha nu en fortsatt bra kväll! Kram! 
6-8 biffar: Fräs 1 hackad gul lök, 2 rivna vitlöksklyftor och 150 g tärnade (skogs)champinjoner i olja i en het panna. Låt blandningen svalna något.

Mixa svampfräset med 1 tetra sköljda och avrunna kikärter och 1 tsk (vegansk) sambal oelek. Rör ner ca 1 msk färskpressad limejuice och ca 1 dl salt jordnötssmör (gärna crunchy) och mixa ihop blandningen snabbt. Forma åtta (8) biffar och stek dem i olja.

1 kommentar:

  1. Åhhh vad gott! Det där kanske kan vara något att testa i veckan :)

    Svar; Linser är toppen! :)

    Jodå, allt är väl så bra det kan bli. Slutar på mitt jobb nu i slutet på juni så jag ska försöka hitta något annat. Jag kommer nog inte in, haha, var på reservplats 121 för att komma på en intervju, såå jag tror inte det :P Ahh, okej. Vad tråkigt! Men hoppas på bättre tur till våren då :)

    Detsamma till dig! Kram

    SvaraRadera