6 juni 2012

Nationaldagen

Nationaldagen idag, men det känns ändå som vilken dag som helst. Då jag är uppvuxen på Västkusten, nära norska gränsen så är jag mer van vid att se glada norrmän fira sin dag, den 17:de maj.

Jag kan dock tänka mig att ni som bor i större städer märker av nationaldagen mer!? Röd dag är det i alla fall och solen skiner så idag ska jag njuta av den. Vad hittar ni på denna dag?!

Morgonen startade med nybakat bröd, ett bröd som trots att det innehåller jäst går snabbt att baka. De 30 min som det ska jäsa kan man göra sig klar för dagen, rasta hunden eller vad man nu själv vill göra.

Stekpannebröd känns lite barndom och dagmamma tycker jag Tillsätt gärna någon god brödkrydda (malen anis eller malen fänkål) i degen för mer smak. 

Till brödet blev det en burk med ananasyoghurt, acai- och blåbärsyoghurt, ananas, torkade blåbär samt "Jacobs morgonmüsli".

Önskar er nu en underbar dag! Kram.
Stekpannebröd: Skär 25 g (mjölkfritt) smör i tunna skivor och lägg det i en bunke. Tillsätt ca 4½ dl rågsikt, 1 tsk (kokos)socker, 1 tsk salt och 15 g smulad, färsk jäst. Värm 2½ dl (vegetabilisk) mjölk till fingervärme (37 grader) och rör ner den i mjölblandningen. Arbeta degen väl. Låt degen jäsa under bakduk ca 30 min. 

Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och arbeta den smidig med ca ½ dl rågsikt. Dela degen i sex (6) bitar. Kavla eller platta ut varje bit till en rund kaka, ca 20 cm i diameter. Nagga kakorna med en gaffel. Hetta upp en torr stekpanna av gjutjärn. Grädda bröden, ett i taget, i stekpannan ca 2 min per sida. Låt svalna på galler.  

Kan frysas in.

Dagens låt: Kent - Sverige.

1 kommentar: