3 juni 2012

Linshummus

Idag är det riktigt kyligt både ute och inne, så som den grötfantast jag är så fick det bl.a. bli värmande gröt denna morgon.

Jag försöker som sagt testa olika sorters pålägg som man kan äta som vegetarian (blandkostare också för den delen) och näst på tur blir linshummusen som har en god smak av vitlök, med sting av sambal oelek och spiskummin.  

Hummusen passar inte enbart som pålägg på frukostmackan utan även till t ex dem vegetariska burgarna eller som tillbehör till grillat. 

Idag funderar jag på att krypa upp i fåtöljen insvept i en filt och med en god bok, måste komma igång med läsandet igen känner jag, har blivit lite dåligt med det i vår.

Önskar er en underbar söndag och avslut på den första sommarhelgen. Kram.

Linshummus:  
Koka upp 4 dl vatten i en kastrull. Tillsätt 2½ dl sköljda röda linser och koka i ca 3 min. Ta av kastrullen från plattan och lägg på ett lock. Låt stå i ca 10 min. 

Blanda i ca 1 dl kallpressad rapsolja, 1 riven vitlöksklyfta (kan uteslutas) och 1 msk pressad citron. Mixa linserna till önskad konsistens med hjälp av en stavmixer. Smaka av med en gnutta sambal oelek, några puffar mald spiskummin och en nypa salt.

Klarar sig några dagar i kylen. Kan frysas.

Tips! Testa hummusen på hembakat havreknäckebröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar