8 juni 2012

Bönlasagne

Nu börjar fredagen gå över till att bli en helg med lite ledighet. Såhär långt har dagen varit helt underbar med sol, varma vindar och en klarad hemtenta (och tre veckors spänning släppte), så en bättre start på helgen kan jag inte få.

Innan jag önskar er en underbar avslutning på fredagen får jag passa på att tipsa om en god middag/lunch som vi avnjöt härom dagen. 

Lasagne är, liksom paj eller pizza, lite av en "pyttipanna" här hemma. Den här gången var det mozzarella, rotfrukter och grädde som behövde ätas upp.

Om du använder färska lasagneplattor går det ännu snabbare och blir en perfekt vardagsrätt.

Så, nu önskar jag er en fortsatt underbar fredag! Ta hand om er! Kram. 
Om Katten Gustaf gillar just den här lasagnen vet jag inte eftersom den är vegetarisk (jag har en känsla av att han vill ha en speciell...), men om du, liksom jag, tycker om bönor och lite hot mat med en mustig karaktär kanske den här kan vara något!?! 

Det är kombinationen tomatkross, balsamvinäger och rotfrukterna som gör den mustig. Perfekt i lunchlådan dagen efter då smakerna har hunnit utvecklas och sätta sig.

1 form, ca 4 port: Fräs 1 hackad stor gul lök i olja i en stor kastrull. Tillsätt lite (vegansk) sambal oelek, 2 rivna, skalade vitlöksklyftor, torkad timjan, torkad oregano och ca 1 msk curry och fräs i någon minut. Blanda i 3 skalade och grovt rivna morötter och 3 skalade och grovt rivna palsternackor och fräs i ytterligare några minuter. Blanda i 1 tetra krossade (á 500 g) tomater och 1 dl (mjölk-/laktosfri) grädde. Låt allt sjuda i ca 10 min. Smaka av med 2 msk balsamvinäger, salt och peppar. Avsluta med att blanda i 1 tetra sköljda och avrunna bönor (gärna bönmix).

Sätt ugnen på 175 grader (150 grader varmluft). Varva sås med (äggfria/glutenfria) lasagneplattor i en ugnssäker form med höga kanter (börja och avsluta med såsen). Sätt in formen i mitten av ugnen och grädda i 25 min. Ta ut formen ur ugnen och strö över 1 riven (vegansk/mjölkfri) mozzarella. Sätt in formen i ugnen igen och grädda i ytterligare 10 min. Ta ut och låt lasagnen och servera med en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar