17 maj 2012

Why does my heart feel so bad.

Norges nationaldag så gratulerer med dagen till er som firar den. Här startade morgonen med yogagröt, yogate och snabbt nyponbröd.

Efter det har det varit en lugn förmiddag. Sitter och funderar på vad jag ska hitta på denna dag. Det regnar så det känns som att det lutar åt film, var ett tag sedan nu.

Jag tänkte på yoga när jag valde dagens rubrik (låttips) för det är en låt som spelades då jag gick på Body balance för några år sedan. Låten spelas även i en sevärd film. Önskar nu er alla en fortsatt bra dag och ledighet! Kram!

Rubrikreferens: Moby - Why does my heart feel som bad.
För några år sedan fann jag ett recept i DN på en yogagröt med bovete och quinoa som jag testade och efter det har den blivit lite av en favorit. 

Härom dagen fann jag ännu ett recept på en yogagröt, den här gången i senaste Hälsa, som jag gjorde en variant på denna morgon.

Båda recepten nedan är fria från gluten, milda för magen och mycket goda. Dem är rätt snarlika varandra men den ena (andra bilden) innehåller (och smakar) kardemumma och kanel, vilket är två kryddor som är bra för oroliga och kanske uppblåsta (gasiga) magar, så kanske är den att föredra om man har problem med det.

Den andra (första bilden) är krispigare med både solros- och melonkärnor samt linfrön i (påminner lite om "Grymt god gröt"). Den har en god och mild smak av kokos.

Grötblandning:
  • 4 dl helt bovete.
  • 1 dl (svart) hel quinoa.
  • ½ dl hela linfrön.
  • ½ dl solroskärnor.
  • ½ dl melonkärnor.
Blanda ihop allt i en burk.

"Yogagröt med kokos" - 2 port.
  • 1 dl grötblandning (recept ovan).
  • 1/4 dl gojibär.
  • en nypa salt
  • en sked kokosolja. 
På kvällen: Lägg grötblandningen i en sil. Häll över kokhet vatten över (koka gärna upp i vattenkokare då det spar energi). Lägg blandningen i en kastrull tillsammans med 2 dl kallt vatten. Låt kastrullen stå framme över natten.
 

På morgonen: Tillsätt 1 dl kallt vatten, 1/4 dl gojibär och en nypa salt. Koka upp och låt gröten småkoka i ca 20 min. Rör i kokosoljan. Servera med frukt/bär och  (mjölkfri) mjölk eller yoghurt.
Inspiration från Hälsa nr. 6, 2012.
Yogagröt m. Bovete & Quinoa - 2-4 port
  • 1 dl hel quinoa
  • 1 dl helt bovete
  • 4 msk hela linfrön
  • 12 dl vatten
  • en nypa salt
  • 2 tsk malen kanel
  • 2 tsk malen kardemumma
Till servering:
  • blåbär
  • (vegetabilisk) mjölk
  1. Häll kokande vatten över quinoa och bovete och skölj av den. Lägg quinoa, bovete, linfrön, salt och vatten i en kastrull. Låt koka upp på medelvärme och sänk sedan värmen på plattan.
  2. Småkoka gröten i 20-25 min. Rör om då och då. (Späd eventuellt med mer vatten under kokningen). Gröten är klar när bovete och quinoa känns mjukt och genomkokt.
  3. Blanda i kardemumma och kanel i den färdiga gröten. Servera med blåbär och (vegetabilisk) mjölk.
Recept från DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar