18 maj 2012

Why does it always rain on me

Sådär. Nu har jag lagt en sista hand vid den sista hemtentan och skickat in den. Nu är det bara att hålla tummen och hoppas på det bästa. 

Nu tar jag helg och det känns skönt att lägga diabetesfötter, skrumplever, ketoacidos m.m. åt sidan. Ska dock se 50/50 tänkte jag, så lite mer sjukdom blir det. Önskar er en fortsatt bra fredag! Kram!
En somrig variant på Ålandspannkakan. Glutenfri om du använder dig av rent havremjöl och hirsmannagryn. God till såväl frukost, mellanmål eller efterrätt med tillbehör som t ex grädde, frukt och/eller bär.

Hirsmannapannkaka m. kardemumma - 1 kaka, 4-6 port
  • (mjölkfritt) smör
  • 1 liter (mjölkfri) mjölk
  • 1½ dl (hirs)mannagryn
  • 2 tsk nystötta kardemummakärnor
  • 3 ekoägg
  • 1 dl kokossocker
  • 1 dl havremjöl (kan ersättas m. vete- el. dinkelmjöl)
  • ½ tsk salt
  • smör, till formen
Sätt ugnen på 175 grader (150 grader varmluft). Smält lite smör i en stor, tjockbottnad kastrull. Tillsätt mjölken och koka upp. Rör i mannagrynen och låt koka till en gröt i ca 5 min. Låt svalna något.

Rör ihop den stötta kardemumman, äggen, sockret, vetemjölet och saltet och vispa därefter ner det i gröten. Smörj formen med smör och bröa med mannagryn. Häll i grötsmeten. Grädda pannkakan i mitten av ugnen i ca 45 min, tills den har fått en gyllengul färg. 

Låt kakan svalna och servera med t ex färska jordgubbar och créme fraiche eller grädde. 
Rubrikreferens: Travis - Why does it always rain on me.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar