20 maj 2012

Tomat eller tomat, det är frågan!?

Det här med råvaror är en vetenskap i sig. När jag var yngre kunde jag äta de billigaste konserverade tomaterna utan att känna någon skillnad på smak. 

Men så såg jag på Plus (tror jag det var) där de testade tomater på burk och efter att ha hört om tomater som hade legat på golvet kunde jag inte äta dem billiga sorterna mer. 

Sedan den dagen, för sisådär 16 år sedan, har jag varit på jakt efter prisvärda tomater av bra kvalité som smakar gott. Jag ska inte gå in på alla sorter jag har testat, men det är skillnad, både på märken och sorter och det dyraste behöver inte alltid vara godast. (Jag kanske skulle göra en liten tomatlista?!?) 

När jag var ute på Saltå Kvarn köpte jag med deras senaste tillskott i tomatfamiljen; körsbärstomater på burk för att se om de var något att ha... (och det var dem) 

Det bästa att testa tomater på är i en tomatsoppa och ett tomatsoppe-recept som har fallit mig i smaken är ett ur "Året runt med Saltå Kvarn", den soppan är både mustig och smakrik med lite sting i, om det är tack vare tomaterna eller övriga ingredienser ihop med tomaterna vet jag inte men god är den.

Sedan ska även Åsa ha en eloge, hon skapar alltid goda recept och hittills har jag inte blivit besviken. 

Ni får gärna dela med er av era tankar kring tomater på tetra/burk. Vilken sort tycker ni är godast. Ska det vara krossade, passerade, hela eller körsbärstomater?!

Några tomattester och fakta finner du HÄR och HÄR.
1- 2 port: Fräs 1 hackad gul lök och 2 finrivna vitlöksklyftor i olja i en kastrull. Tillsätt 2 msk tomatpuré, (vegansk) sambal oelek, 1 tsk torkad timjan, 1 tsk torkad oregano och ½ msk paprikapulver och fräs i ytterligare någon minut. 

Tillsätt 4 stora grovhackade (osvavlade) aprikoser, 1 burk konserverade körsbärstomater, 2 dl kallt vatten och ca ½ msk lantbuljongpulver. Låt soppan koka i ca 20 min. Smaka av med lite pressad citron, salt och peppar

Lägg upp i skål(ar) och toppa med t ex turkisk yoghurt (el. veganskt/mjölkfritt alternativ). Servera med ett gott bröd.
Receptinspiration ur "Året runt med Saltå Kvarn" av Åsa Swanberg.

3 kommentarer:

  1. Hej, hm jag har aldrig funderat på tomater men nu kommer jag nog att börja göra det;)
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Föredrar färska tomater till allt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. håller med, speciellt nu när vi har så goda svenska tomater att tillgå, på vintern är det ju svårare :)

      Radera