16 maj 2012

Gryta m. färs, ananas & bönor

God eftermiddag! Hoppas att ni har haft en bra dag så här långt!? Idag har jag haft det näst sista seminariet på kursen och det handlade om något som ligger mig extra varmt om hjärtat; psykiska sjukdomar

Hela kursen har varit intressant och givande, men psyket känns liksom mer komplext och som att det behövs uppmärksammas mer, dessutom kan ju en fysisk sjukdom faktiskt leda till en psykisk och vice versa.

Och så något annat; Tänkte att det kanske skulle sitta fint att tipsa om en god rätt som jag gjorde för ett tag sedan. 

Vita bönor i tomatsås och ananas är gott tycker jag, det ger liksom en sötsur karaktär. I den här rätten blev det dessutom lite mexikansk touch då en påse tacokrydda fick sällskapa med bönorna och ananasen.

Jag använde mig av en torkad sojafärs, men du kan ta quornfärs eller fryst sojafärs om du hellre vill ha det.

Vill du testa liknande rätter, fast utan ananas, kanske Chili Sin Carne eller Vegetarisk bönchili kan vara något. Önskar er nu en fortsatt bra dag! Kram!
4-6 port: Tillaga 1 påse á 125 g torkad sojafärs (ca 250 g färdig) enligt anvisningar på förpackningen. Fräs under tiden 1 hackad stor gul k, lite strimlad vitkål och 2 tärnade paprikor i olja på medelvärme i en vid stekpanna, ca 5 min. 

Tillsätt sojafärsen och 1 påse tacokrydda och fräs i ytterligare någon minut. Blanda i 1 burk krossad ananas (med spad) och 1 burk vita bönor i tomatsås. Rör om och låt allt sjuda under lock på svag värme i ca 10 min. Servera grytan med t ex ris, sallad och yoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar