6 maj 2012

Grahamstekakor

I morse kände jag mig riktigt pigg då jag vaknade, så jag satte igång att baka tekakor så att det kunde bli nybakat till frukost. 

Sedan tidigare finns det ett recept på tekakor med havregryn och vetemjöl [länk] här på bloggen, och till skillnad från dem så är dessa lite grövre i och med grahamsmjölet. Båda sorterna är dock värda att testa.
Ca 30 tekakor:
Smält 75 g (mjölkfritt) smör i en kastrull. Tillsätt därefter 4 dl (vegetabilisk) mjölk och värm till fingervarmt (37 grader). Smula 1 paket jäst á 50 g i en stor bunke och häll därefter över mjölkblandningen och rör så att all jäst löser sig. Tillsätt 6 dl grahamsmjöl, ca 5½ dl vetemjöl, 1 tsk salt och 1 msk ljus sirap. Arbeta ihop allt till en blank och smidig deg. Lägg på en bakduk och låt jäsa i ca 10 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda igenom den. Kavla ut degen till en centimetertjock platta och ta därefter ut rundlar med hjälp av t ex ett glas.

Lägg rundlarna på bakplåtsklädda plåtar och täck plåtarna med bakdukar. Låt jäsa i ca 45 min. Sätt ugnen på 225 grader (200 grader varmluft). Pensla bröden med uppvispat ägg eller (mjölkfritt) smält smör Grädda i mitten av ugnen i ca 8-10 min. Låt bröden svalna på galler under bakduk.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar