27 maj 2012

Euphoria

Det gick ju riktigt bra igår och vaken var jag också. Jag brukar inte uthärda omröstningen på Eurovision, men igår var det så spännande att jag var klarvaken.

Trots nattsuddande kunde jag inte sova längre än vanligt, utan hoppade pigg ur sängen och gick ut i trädgården och plockade rabarber för att kunna baka frallor, scones och göra en kompott att äta till frukosten.

Frallorna var jag speciellt nyfiken på, så de hade jag störst förväntning på och jag blev inte besviken, de blev mycket goda.

Nu önskar jag er en underbar dag och en härlig mors dag till alla mammor ute i landet. Kram.

8 frallor
  • 125 g skivad rabarber.
  • 1½ msk kokossocker 
  • 1 1/4 dl kallt vatten
  • 25 g färsk jäst 
  • 25 g rumsvarmt (mjölkfritt) smör
  • 1 tsk salt 
  • 1 dl grahamsmjöl
  • ca 4½ dl siktat dinkelmjöl
Koka upp rabarber, vatten och socker i en kastrull. Häll det i en bunke, låt svalna till fingervarmt (37 grader). Tillsätt jäst, smör, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig, den ska vara ganska lös. Jäs under bakduk ca 45 min. 

Sätt ugnen på 225 grader (200 grader varmluft). Häll ut degen på mjölad bänk och dela den i åtta (8) delar. Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 10 min. Grädda bröden i mitten av ugnen ca 13 min. Låt svalna på galler.  
Inspiration från Arla.

Rubrikreferens: Loreen - Euphoria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar