31 maj 2012

Bars

Jag har ju tipsat om en hel del råa bollar här på bloggen, men aldrig bars så här kommer en variant som ska kunna gå att göra råa om du har varmluftsugn (eller ännu bättre; torkugn) och bakar de i några timmar med luckan på glänt.

Innehållet kan du variera efter vad du har hemma och vad du själv gillar/tål. Jag använde färska dadlar som jag tycker binder ihop bra i och med att de är kladdiga till konsistensen.

8 st.
  • 1 dl grovhackade hasselnötter 
  • 1 dl melonkärnor.
  • "äggersättning för äggvita" (el. 2 ekoäggvitor) 
  • 2 dl (glutenfritt) havregryn 
  • 1 msk nyponskalsmjöl 
  • 2 msk kakaopulver
  • ½ dl agavesirap (el. flytande honung)
  • en nypa salt 
  • 1 dl hackade färska medjool dadlar 
  • 5 msk torkade blåbär.
Sätt ugnen på 125 grader (100 grader varmluft). Rosta de grovhackade hasselnötterna och melonkärnorna i en torr och het stekpanna ett par minuter tills de får lite färg. Låt svalna. 

Blanda nöt- och fröblandningen med "äggvitor", havregryn, nyponskalsmjöl, kakao, sirap och salt. Tillsätt de hackade dadlarna och blåbären. Rör om ordentligt. Lägg bakplåtspapper på en plåt. Gör 2 längder av smeten, ca 4 cm breda och 1 cm höga. (Gör längderna så kompakta som möjligt)

Ställ in plåten mitt i ugnen ca 30 min. Låt svalna. Skär i åtta (8) bitar. Vänd dem efter ett tag så att de torkar runt om.  

Förvara i kylen i lufttät burk.

5 kommentarer:

  1. Hej hej
    Jag hittade dina bollar av dadlar och nötter som verkar jättebra som mellanmål då jag letar nya recept sen jag blivit laktosintolerant men undrar lite.. var får man tag på blåbärskrydda eller rå kakao exempelvis?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jobbigt att vara laktosintolerant :( jag är själv antagligen känslig mot mjölk och laktos så jag vet hur jobbigt det kan vara :(

      här har jag skrivit om blåbärskryddan :
      http://flygflyglillanyckelpiga.blogspot.se/2011/12/smaksattningar.html

      rå kakao kan du t ex hitta på hälsokosten eller ibland i din ica-butik eller på coop då de större butikerna brukar sälja renée voltaires produkter.

      om du bor i sthlm kan du även hitta rå kakao på goodstore, gryningen på folkungagatan samt på matdistriktet :)

      önskar dig en fortsatt bra dag och tack för din kommentar :) kram

      Radera
  2. okej såg nyss receptet på blåbärskryddan men då uppstod en annan, kokosmjöl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) kokosmjöl kan du köpa i hälsokostbutiker eller på nätet: http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfiber_kokosmjol-eko_fairtrade-1000-g?gclid=CJ-u98OIrbACFY0tmAodim1MTQ

      du kan ersätta kokosmjölet med mixad kokos om det är blåbärskryddan du tänker svänga ihop :)
      kram

      Radera
    2. Uppdatering: Numera finns även kokosmjöl i större matbutiker såsom ICA och COOP.

      Radera