1 april 2012

Vaniljmüsli

Har ni hunnit bli lurade än denna dag? Inte?!? Inte jag heller, vad jag vet i alla fall! Eller jo, jag blev nog allt lite lurad av vädret. Det var snöfritt när jag steg upp och jag trodde att bakslaget var över, men så när jag satt mig ner för att äta frukost så hade det börjat snöa igen.

Jag tog igen den "förlorade" lördagsfrukosten och avnjöt nybakade scones, hemgjord vanilj- & nötmüsli, frukt och grekisk yoghurt idag istället.

Nu ska jag vinka av min gäst och sedan ska jag njuta av en lugn söndag med lite pyssel eller något. Ha nu en underbar söndag och ta hand om er! Kram!
1 medelstor burk
  • 5 dl havregryn
  • 5 dl rågflingor
  • ca 200 g blandade (salta) nötter och/eller frön, grovt hackade
  • 1 tsk ekologiskt vaniljpulver
  • 2 msk kanel, malen
  • 2 msk kardemumma, malen
  • 3 msk gyllene linfrön
  • 4 msk rapsolja
  • 4 msk vatten
Blanda alla ingredienser utom nötter och/eller frön och linfrön. Bred ut müsliblandningen på en plåt och tillsätt vatten och olja genom att droppa det över ingredienserna i långpannan och blanda ihop. Sätt sedan in muslin i ugnen på 225 grader (200 grader varmluft) i ca 15 min. 

Müslin är klar när den fått en fin gyllene färg. Låt müslin svalna när den är klar, lägg den sedan i en lufttät burk. Tillsätt linfrön och nötter. Blanda och skaka om. Låt gärna müslin stå ett tag så att den hinner ta åt sig smak av vaniljen.

Förvara müslin torrt i burk med lock, hållbarhet ca 3 veckor.

3 kommentarer:

  1. Det var länge sedan jag gjorde egen musli, så gott.
    Hoppas det gick bra för dig i går

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, visst är det gott med hemmagjord :) och bra är det också eftersom man kan ta precis det man vill ha :)

      tack, det hoppas jag också, annars går det ju fler tåg :)
      ta hand om dig! kram

      Radera
  2. åh fy vad smaskigt! :) Måste göra egen müsli!

    SvaraRadera