15 april 2012

Müslifrallor

Davosgröt. Pepparmintste. Muslifralla. Korsord.

Sakta men säkert går april in på halvtid och snart är det Valborg och första maj. Solen skiner och det känns verkligen som vår i luften. 

Sent i natt fick jag för mig att baka, så i morse möttes jag av en härlig doft av nybakade frallor när jag steg upp. 

Frallorna blev väldigt goda, luftiga och med en god skorpa. Dessa ska verkligen bakas om här hemma, fast då med en fruktmüsli för lite mer smak.

Idag blir det nog en lugn dag skulle jag tro, har i alla fall inget inplanerat, men njuta av vädret ska jag göra.

Jag önskar er en underbar dag och avslut på veckan! Ta hand om er! Kram!
Koka upp 2½ dl (vegetabilisk) mjölk, 2 dl god müsli och 50 g (mjölkfritt) smör i en kastrull. Låt det svalna till 37 grader (fingervarmt)

Rör ut 1 paket jäst (á 50 g) i 2½ dl fingervarmt (37 grader) vatten i en bunke. Blanda i müsliblandningen, 1 tsk salt, 1 msk honung/ljus sirap, 3 dl fint rågmjöl och ca 6 dl vetemjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Jäs degen övertäckt i ca 30 min. 

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i ca 20 bitar. Rulla bitarna till bollar och lägg dem ganska tätt på bakplåtspappersklädda plåtar. Nagga med en gaffel. Låt dem jäsa övertäckta ca 30 min. Värm under tiden ugnen till 225 grader (200 grader varmluft).Grädda i mitten av ugnen 12- 15 min. Låt svalna på galler under bakduk.

1 kommentar:

  1. Jag bakade en tid mycket müslifrallor, men nu glömt bort dem. Tack för påminnelsen! Ha en fin dag!

    SvaraRadera