22 april 2012

Havreknäckebröd

God kväll! Hoppas att ni har haft en underbar dag!?Min dag har varit solig på alla de sätt och vis. Blev en utflykt till grannstaden för fika och lite loppis.

Nedan följer receptet på ett av knäckebröden (bilden) som jag har bakat. Havremjölet köper jag på t ex ICA eller Coop medan det rena havregrynet endast finns på City Gross, i alla fall där jag bor. (Såklart fungerar det med Sempers också). Hoppas att det smakar!
1 plåt: Sätt ugnen på 180 grader (160 grader varmluft). Blanda ihop 2½ dl rent havremjöl, 2½ dl rent havregryn, 1 dl solroskärnor, ½ dl (gyllene) hela linfrö, ½ tsk salt, ½ dl skalade sesamfrön och 3½ dl vatten i en stor bunke.

Bred ut den kletiga smeten på en plåt med bakplåtspapper. Grädda knäckebrödet i 25 min. Ta ut plåten och skär till bitar i den storlek som önskas.

Sätt in plåten i ugnen igen och sänk värmen till 170 grader (150 grader varmluft). Grädda knäckebrödet i ytterligare ca 45 min till knäckebrödet har fått lite färg.

2 kommentarer:

  1. Det låter supergott! Blev chockad när jag såg att Havreknäcke som man köper i butik innehåller mjölk. Verkar väldigt onödigt. Vilken fantastisk blogg du har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är det :) oj, det har jag inte tänkt på, fast det kan bero på att jag inte köper just det ;) håller med om att det låter konstigt att det måste vara mjölk i knäckebröd.

      tack, vad roligt att du tycker det :) önskar dig en finfin helg :)

      Radera