9 mars 2012

Yoghurtscones

Tog sovmorgon denna dag, inte för att jag vaknar så mycket senare än vanligt,  får jag mina åtta timmar så vaknar jag :) Jag har aldrig varit sömnkrävande, till förtret för mina föräldrar.

Nåväl, dagen kommer ägnas åt lunchdejt, filmmaraton (ja, jag gillar film, märks det?) och allmänt lugn. Vad händer hos er denna dag?!
 

Dagen startade med nybakade yoghurtscones och müsli- & banangröt i sällskap av "Morgonpasset", perfekt start på dagen enligt mig. 

Sconesen är lite syrliga i smaken och har en härlig saftig konsistens tycker jag. Goda med de flesta pålägg, men välj gärna ett smakrik sådant.

Nu ska jag möta upp min lunchdejt. Ni får en underbar dag och ta hand om er! Kram!
8 st
  • 5 dl vetemjöl
  • 1 dl rågmjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • knappt 1 tsk salt
  • 2 dl matyoghurt alt. turkisk/grekisk yoghurt
  • 50 g smör, rumsvarmt
  • 1 dl vatten
  • 1 ägg (alt. "No-egg" motsvarande 1 ägg)
Blanda alla ingredienser till en deg. Dela degen i åtta (8) bitar. Lägg bitarna på en plåt med bakplåtspapper. Strö över (blåa) vallmofrön. Grädda sconesen mitt i ugnen ca 20 min.

(Sconesen passar bra som mellanmål, frukost el. till en soppa).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar