31 mars 2012

Morotsscones

Jag önskar att jag kunde säga att jag började denna lördags morgon med nybakade, varma scones med smör och goda pålägg, då jag har besök, men så blev det inte. 

Idag var det dags för mig att gå upp i ottan för att förbereda mig inför högskoleprovet, så därför laddades det med den sedvanliga gröten och mackan samt dagens enda kopp kaffe.

Utanför dörren möttes jag av minusgrader och snö, bakslag för våren med andra ord. Sedan var det dags att avverka ca 7 timmar i skolbänken, fast det var kul, jag gillar den nya utformningen på provet.

Nu är jag hemma igen och middag har intagits och nu är det trevligt sällskap som gäller för i morgon åker det tyvärr hem till sig igen. Fick förresten mina julklappar igår - så här lagom till påsk...

Eftersom lördagar i vanliga fall bjuder på scones så kommer här ett recept på goda morotsscones med pumpafrön, så att ni kan bak det i morgon bitti ;) 

Nu önskar jag er alla en fortsatt bra kväll så hörs vi i april :) Kram!
1 scone (4 bitar): Blanda ihop 1 tsk bakpulver, en nypa salt, 1½ dl dinkelmjöl, 1 grovt riven morot och en näve pumpafrön i en bunke. Tillsätt 25 g tärnat mjölkfritt smör och fördela det med hjälp av en gaffel. Blanda i havregurt och ca ½ msk agavesirap. Rör till en kladdig deg.

Forma degen till en boll och platta ut på bakplåtspappersklädd plåt. Skär ett kryss i kakan. Sätt in i 250 grader varm ugn (225 grader varmluft). Grädda i ca 12-15 min. Ta ut och servera med valfria tillbehör.

1 kommentar: