22 mars 2012

Linfrölimpa

Hoppas att ni har haft en bra dag!? Här har det varit en solig dag med riktigt vårväder. Snödropparna har börjat titta upp ur rabatterna så snart hoppas jag på att tussilagon också dyker upp.

Dagen har bl.a. ägnats åt att baka, vilket resulterade i en god limpa (recept nedan) som vi intog med en het soppa. Brödet är väldigt lätt att svänga ihop, så även en nybörjare klarar av att baka det :)
1 limpa
  • 25 g (mjölkfritt) smör
  • 4 dl (durum)vetemjöl
  • ½ dl grovt rågmjöl
  • ½ dl vetekli
  • ½ dl hela (gyllene) linfrön
  • 2 msk honung alt. ljus sirap
  • 1 tsk salt
  • 1/4 paket färsk jäst
  • 2½ dl vatten
Skär smöret i tunna skivor och lägg det i en bunke. Tillsätt 3½ dl vetemjöl, rågmjöl, vetekli, linfrön, honung, salt och jästen delad i mindre bitar. Värm vattnet till fingervärme, 37 grader. Rör ner det i mjölblandningen. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Låt jäsa övertäckt ca 40 min. 

Sätt ugnen på 175 grader (150 grader varmluft). Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och arbeta den smidig med resten av vetemjölet. Kavla eller tryck ut degen till en platta. Rulla ihop plattan till en limpa. 

Lägg limpan att jäsa i en lätt smord 1½ liters avlång bakform. Nagga limpan med en gaffel. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Grädda brödet i nedre delen av ugnen ca 40 min. 

Låt brödet ligga kvar i formen ca 5 min efter att det tagits ur ugnen. Stjälp sedan upp det och låt kallna på galler inlindad i en handduk.
Recept från Arla

1 kommentar:

  1. Och där var en limpa! Jag ska nog baka bröd imorgon istället :)

    Svar; Det kommer det kommer :) Tack för tipset! Det ska vi fundera över, är det nåt speciellt du rekommenderar på cafeet?

    Arbetsprovet, den skriftliga delen, är att jag ska välja ett av dom nämnda företagen (finns bl.a åhlens, hm och mq) och designa en miljövänlig tygkasse. Samt motivera varför jag valt det företaget och mitt val av placering av tygkassen i butiken. Så det känns kul :) Väldigt kreativt! Vad roligt! Stort lycka till, det går nog fint :)

    Detsamma till dig Molly, och en trevlig helg! :)

    (Får se om jag gör dom imorgon istället. Hinner inte baka ut dom imorgonbitti för jag ska på arbetsintervju. Men mer om det senare!)

    SvaraRadera