30 mars 2012

Fruktmix

Man skulle kunna kalla det här för en mixad fruktsallad eller en rå/levande gröt, vad bestämmer man själv :)

Oavsett vad man kallar det så är det gott och som passar både stor och liten. Jag kan tänka mig att det kan falla små barn i smaken, dock bör man kanske utesluta eller dra ner på mängden selleri så att moset mest smakar frukt.  

Moset passar som en del av en frukost eller som ett mellanmål, lite variation till fruktsalladen är det också.

När jag var yngre hade både jag och min mamma tandställning och att tugga var i perioder otroligt svårt, så då mixades det mesta; frukt, sallad, lunch och middag, så det här är lite av en flashback för mig.

Fruktmoset är även vänligt mot magen i och med att det inte innehåller gluten. Värt att testa.

1 skål
  • 1 äpple
  • 1 päron
  • 1-2 stjälk(ar) stjälkselleri
  • 1 kiwi
  • 1 msk skalade hampafrön
  • hunzaaprikoser, blötlagda, urkärnade och skurna i bitar
  • mald kanel
Mixa äpple, päron, kiwi, selleri och aprikoser i en matberedare/mixer. Lägg upp i en skål och toppa med hampafrön, ev. aprikoser och kanel. Servera ev. gröten med nötmjölk.

1 kommentar:

  1. Snöade senast igår här men nu lyser solen:) Så hoppet om våren finns :P Hoppas att du får en fin helg!

    SvaraRadera