26 mars 2012

Bästa bolognesen?

När jag var liten var köttfärssås en återkommande maträtt hemma hos oss, inte minst för att det var "ätvänligt".

I en av mina klippböcker har jag ett recept, ur en gammal Allers, som kallas "Bästa bolognesen". Jag har gjort om receptet så att det skulle passa mig och efter denna ändring måste jag nog säga att det här är hittills den bästa bolognesen jag har tillagat. 

Jag misstänker att hemligheten ligger i den långa koktiden (jag brukar låta den sjuda i ca 60 min) samt vinet i kombination med tomater och kryddor (inte minst lagerbladen).

Om du testar; passa på att göra en stor laddning och frys in så har du matlådor, fyllning till t.ex lasagne eller andra gratänger.

Jag kan tänka mig att även barn kommer gilla den. Att smyga ner morötter i färsen gör även att stor som liten får i sig lite grönsaker.
Fräs 1 hackad gul lök, 2-3 finhackade vitlöksklyftor och 1 finriven stor morot i olja i en vid stekpanna, så att det blir mjukt men inte tar färg. Tillsätt nästan 1 påse fryst sojafärs och fräs i ytterligare några minuter. Tillsätt 1 tsk torkad timjan, 1 tsk smulad torkad oregano, 2 lagerblad, 1 burk hela tomater, 3 msk tomatpuré och ½ dl rött vin. Lägg på ett lock och låt allt sjuda i 30-60 min. Smaka av med salt och peppar. Servera med nykokt pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar