18 februari 2012

Nattjästa briocher

Enligt statistiken är ni många som letar efter natt-/kalljästa bröd och detta söker ni främst på på lördagskvällar...!? Kanske är det så att ni vill lyxa till det just på söndagsmorgonen samtidigt som ni vill ha lite sovmorgon? Om så är fallet kanske detta bröd kan vara något.

För mig är briocher både lite lyx och ett typiskt söndagsbröd. Många gånger under min barndom vaknade jag till doften av nybakade briocher just på söndagar. Då var det mor som bakade, numera är det jag.

Brödet är riktigt gott, lite som wienerbröd i smaken. De flesta pålägg passar till, men de är även goda enbart med smör. Kanske något att baka till nästa brunch eller varför inte svänga ihop en deg redan ikväll?!

12 st
  • 10 g färsk jäst (1/5 paket)
  • 3/4 dl fingervarmt vatten, 37 grader
  • 2 ägg, lätt uppvispade
  • ½ tsk salt
  • ½ msk strösocker
  • 6 dl vetemjöl
  • 125 g smör
  • 1 ägg, till pensling
Mjölkfritt: Ersätt smöret med mjölkfritt alternativ.

Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt de lätt uppvispade äggen, saltet, sockret och 4 dl av vetemjölet. Arbeta degen smidig. Rör smöret mjukt och arbeta in i degen. Tillsätt ytterligare 1½ dl mjöl. (Resten av mjölet sparas till utbakningen). Täck degen med plastfolié och ställ i kylskåpet över natten.

På morgonen:
Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda snabbt ihop den. Dela degen i tolv (12) större och tolv (12) mindre bitar som rullas till bullar. Lägg de större bollarna i pappersformar och tryck fast en liten boll ovanpå. Låt bullarna jäsa under bakduk i ca 45 min. Värm under tiden ugnen till 250 grader (225 grader varmluft). Pensla bröden med uppvispat ägg. Grädda i 8-10 min.

1 kommentar:

  1. Jo har en massa smycken från Pilgrim, man fick ju smyckespåsar till när köpte dem så har tagit sidenbandet från en påse & använt till handledsvärmarna :)

    Nä det är inte ofta man ser deras smycken längre :/

    Hoppas även att du får en bra helg! Blåser jättemycket här nu. Kram

    SvaraRadera