15 februari 2012

"Marockansk kikärtsgryta"

I det senaste numret (nr 2, 2012) av Hälsa fann jag ett recept på en gryta som lät värmande och inte minst god. Eftersom jag tyckte om den "Marockanska grytan", så testade jag för ett tag sedan även denna gryta.

Jag tycker att den var väldigt god med de orientaliska kryddorna, de krispiga grönsakerna, nötterna och de söta russinen.

Ett tips är att du gör en stor laddning som du har i lunchlådan dagen efter eller fryser in i portionslådor. Grytan är dessutom ännu godare dagen efter, för då har smakerna satt sig och hunnit utvecklas mer. 

Kanske kan det var en gryta att testa nu i sportlovstider eller på en "Meatless Monday"?!
Fräs ½ strimlad purjolök, ½ påse saffran och 2 finhackade vitlöksklyftor i olja i en vid kastrull. Tillsätt 2 paprikor, 1 zucchini och 2 morötter skurna i bitar till lökfräset. 

Låt allt fräsa i ytterligare någon minut. Blanda i 1/4 dl tomatpuré, 1 burk hela tomater, 1 tsk mald spiskummin, ½ tsk gurkmeja och ½ tsk mald koriander i kastrullen. Rör om och låt allt sjuda i ca 15 min. 

Blanda i 1 dl russin och 4 dl kokta kikärter mot slutet av koktiden. Servera grytan med kokt bulgur/couscous och hackade nötter.  

1 kommentar:

  1. YUMMIE!!

    du, tack för länken till alpro soya. jag vistte INTE det där! jag vart väldigt positivt överraskad :) känns ju väldigt bra att äta deras produkter nu. och ingen GMO heller. det är viktigt!! lär nog skriva ut det där sen så jag inte förvirrat folk..

    men vet du, det stod ju bio på dom förr. men det har dom tagit bort? :S

    kramar

    SvaraRadera