23 februari 2012

Kikärts- & hasselnötsbiffar

Här kommer ännu ett recept på goda biffar som går utmärkt att frysa in för framtida måltider. Jag tycker att de är lätta att steka och att de håller ihop bra tack vare maizenan. Nötterna bidrar med en god smak samt härlig krispighet. Biffar väl värda att testa, om du frågar mig.

4 biffar
  • 3/4 dl hasselnötter
  • 1 burk kikärter, sköjda och avrunna
  • 2 vitlöksklyftor
  • en näve färsk persilja
  • 1 msk malen spiskummin
  • ev. en uns sambal oelek
  • ca 1½ msk maizena
  • en nypa salt
  • knappt 1 tsk bakpulver
  • 1 msk pressad lime
  • 1 finriven morot
  • olja, till stekning
Mixa ihop alla ingredienser, utom morot, i en matberedare tills det blir en slät smet. Blanda i morotsrivet. Forma till fyra (4) biffar och stek i stekpanna på medelvärme i ca 5 min på varje sida. Servera med valfria tillbehör.
Biffarna innehåller hasselnötter men är fria från ägg och gluten.

2 kommentarer:

  1. Ah det har later ocksa jattegott, jag ska testa! Tack for din kommentar. Ja visst ar det otroligt hur snabbt veckorna gar, fast ganska skont att det ar dags for helg igen :) Blir en lugn sadan for mig. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. vad roligt, hoppas att det smakar :)
      hoppas att du har haft en bra helg såhär långt!? :) Kram

      Radera