1 februari 2012

"Hälsogrötfrukost"

Ny månad, en månad som jag hoppas går lika fort som januari. Och i år var det dessutom skottdag. Jag funderade på om jag känner någon som är född då, men jag kunde inte komma på någon. Känner du någon som fyller den 29/2?

Idag är det visst den vegetariska dagen, så den tänkte jag fira med bön- och nötbiffar med svamp. Önskas recept kan jag lägga upp det framöver?!

För att glömma vintern för ett tag så kommer här ett tips på en god gröt med härlig sötma från torkade aprikoser, kiwi och rivet äpple.  

Visst hade det varit mysigt om det gick att sitta ute och äta frukost även i februari?! Jag minns den här morgonen, då bilden togs, det var första gången på 10 år som vi fick smultron på tomten, övriga år har plantorna bara fått blommor.

Den här gröten kokas på mjölk vilket ger den en lenare konsistens och en mild smak. De flesta fiberhavregryn innehåller rostat vetekli vilket retar tarmen, så välj gärna en sort med havrekli i.

Nu måste jag kila vidare, men ni får ha en underbar dag! Kram!

1 port
  • 1 dl fiberhavregryn (alt. rent havregryn)
  • 1½ dl vatten
  • 1 dl växtmjölk
  • 1 nypa salt
  • 3 torkade aprikoser
  • 1 tsk hela linfrö
  • 1 äpple
  • 1 kiwi
Koka havregrynen med vatten, mjölk och salt. Lägg upp gröten i en djup tallrik. Klipp ner aprikoser och strö på linfrön. Riv över äpplet, lägg på skivad kiwi och servera med växtmjölk.
Är du hungrig så komplettera med en ostsmörgås.
Glutenfritt (Använd rena havregryn samt risdryck). Mjölkfritt. Sojafritt (Använd t.ex. havre- eller risdryck).Vegan.
Recept ur "Fitness Magazine", nummer 10, oktober 2008

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar