23 februari 2012

Filmjölksbröd m. äpple

God morgon! Det har väl inte undgått någon att Kronprinsessan och Prins Daniel har fått en liten sessa!?!

Förutom att det inte riktigt är vilken dag som helst, så är det ändå det för mig, jag ska läsa om blodsjukdomar, fixa ihop lite saker som ska skickas till en förväntansfull syster och nog njuta av en vacker februaridag.

Jag tänkte tipsa er om ett gott filmjölksbröd som har mycket smak och sötma med en krispig känsla tack vare äppelbitar och frön.

Filmjölksbröd är väldigt tacksamt att baka tycker jag, inte minst för att det inte behöver jäsa. Perfekt att göra om man t ex vill ha ett gott bröd till kvällsfikat.

Nu ska jag kila iväg, men ni får ha en underbar dag! Ta hand om er! Kram!

"Filmjölksbröd m. äpple": Sätt ugnen på 175 grader (150 grader varmluft). Blanda ihop 3 dl vetemjöl, 2½ dl grahamsmjöl, 1 dl vetekli, 1 dl havregryn, 1 dl torkade tranbär och russin, ½ msk bikarbonat, ½ msk bakpulver, 1 dl solrosfrön, ½ dl hela linfrön och ½ tsk salt i en bunke.

Rör i ½ dl mörk sirap och 5-6 dl filmjölk och blanda om ordentligt så att det blir en kladdig deg. Blanda ner 1½ fint tärnade äpplen (gärna olika sorter) i smeten.

Fördela smeten i en smord, mjölad avlång brödform. Grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 60 min. Ta ut formen och låt brödet vila i formen en stund innan det stjälps upp.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar