20 februari 2012

Dhal m. röda linser

God eftermiddag på er! Hoppas att ni alla har fått en bra start på veckan!? 

Här skiner solen och en bättre start än så kan man ju inte få. Jag har precis tagit en paus i läsandet och satt på radion istället, för att lyssna på "Apropå det".

I helgen gjorde jag en god indisk rätt baserad på röda linser. Rätten, Dhal,  är en vanlig indisk rätt där man använder baljväxter som bas. Jag har hittills bara testat dhal baserad på linser, vilket har varit gott, så nästa gång det blir dhal tänkte jag testa med mungbönor, för det används sällan här hemma. 

Om du sitter på ett gott recept på dhal på mungbönor får du gärna tipsa om det :)

Det här receptet har en kryddig, men mild, rund smak av ingefära, kanel och koriander. Som så ofta är rätten ännu godare dagen efter i och med att smakerna har hunnit utvecklas och sätta sig då.

4 port
  • 1 hackad gul lök
  • 2 tärnade morötter
  • 2 finhackade vitlöksklyftor
  • rapsolja
  • 1 msk riven, färsk ingefära
  • 1 tsk mald koriander
  • ½ tsk mald kummin
  • 1 krm malen kanel
  • 4 dl sköljda och avrunna röda linser
  • 1 burk krossade tomater
  • 1 burk kokosmjölk
  • 1 msk lantbuljongpulver
  • 2 dl vatten
  • en nypa salt
  • juice från lime
Fräs lök, morötter och vitlök i oljan i några minuter. Rör ned ingefära, koriander, kummin och kanel. Häll i linserna och rör om ordentligt, tillsätt sedan krossade tomater, kokosmjölk, grönsaksbuljong och vatten. Låt det sjuda på svag värme under lock i ca 30 min. Smaka av med salt och limejuice. Servera med ris.
Inspiration från ICA.

Glutenfritt: Välj glutenfritt buljongpulver.

1 kommentar:

  1. Hej! Grattis till receptet på keso´s facebooksida!! Jag har inte glömt dig, skriver mer imorgon.
    Kram!

    SvaraRadera