8 februari 2012

Bovetebullar m. päron och ingefära

God morgon!
Hoppas att ni har sovit gott och att ni har vaknat upp utvilade. Jag ska snart göra mig redo för seminarium, så  jag är på språng, men först tänkte jag lägga upp ett recept som kan vara värt att testa.

De här bovetebullarna, från nLife, är nog det bröd som jag har stött på flest gånger i bloggosfären, men det förstår jag, för brödet blir jättegott! 

Det finns två smaksättningar på bullarna - ett med kanel och äpple och så den här med ingefära och päron - och båda varianterna är goda.

Den här med ingefäran ger ett bröd med lite sting i. Det hela bovetet gör att brödet blir krispigt och får lite tuggmotstånd. Goda med de flesta pålägg. Ha nu en underbar dag! Kram!

15 bullar
  • 2½ dl helt bovete
  • 4-5 hackade osvavlade aprikoser
  • 1 msk psylliumfrön
  • ½ dl havregryn
  • 1 litet päron, grovt rivet
  • 3½ dl hett vatten
  • ½ paket jäst á 50 g
  • 3/4 dl vatten, 37 grader eller fingerljummet
  • 3 dl siktat fullkornsmjöl av dinkel
  • 2½-3 dl fint rågmjöl
  • ½ msk ingefära, malen
  • ½ tsk havssalt
  • 1 msk hela linfrön
  • vallmofrön, till garnering
Börja med att mäta upp helt bovete och hackade aprikoser i ett durkslag. Spola blandningen under rinnande vatten ett par minuter. Låt rinna av och häll över i en bunke. Hetta upp 3½ dl vatten och häll över bovete- och aprikosblandningen. Tillsätt psylliumfröna och låt blandningen dra i ca 5 timmar på bänken.

Vid tillredning: Sätt ugnen på 225 grader (200 grader varmluft). Lös upp jästen i en bunke med 3/4 dl ljummet vatten (37 grader).

Rör sedan ner mjölet lite i taget tillsammans med boveteblandningen, rågflingor, rivet päron, ingefära, havssalt och linfrö till en kladdig men väl blandad deg.

Forma med blöta händer till bullar och låt dem jäsa på bakplåtspapperklädd plåt i ca 30 min. Pensla därefter med vatten och strö över vallmofrön. Grädda mitt i ugnen i 13-15 min. Låt svalna på galler.

Brödet går utmärkt att frysa.  
Receptinspiration från nLife

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar