29 januari 2012

Vegan Pizza Day

God kväll! Hoppas att ni har haft en bra helg!?!

Idag är/var det "Vegan Pizza Day", så den har jag firat, har ni?! Jag blandade ihop pizzadegen innan jag begav mig till affären för att köpa pizzatopping, och när jag kom hem hade degen jäst klart, så då var det bara att göra en botten, lägga på topping och svischa in allt i ugnen.

Jag använde mig av vetemjöl special till bottnen för jag tycker att det ger en god och krispig botten, men vetemjöl går också bra.

På pizzorna hamnade det tomatsås, skivad paprika, ost (cheddar style), skivad korv, ananasringar, champinjoner, oregano och mycket vitlök (viktig, är ju så gott!).

Pizzadeg
  • 25 g jäst
  • 2½ dl fingervarmt (37 grader) vatten
  • 2 msk olivolja
  • en nypa salt
  • 6 dl vetemjöl special
Sätt ugnen på 225 grader (200 grader varmluft).
Smula jästen i en bunke tillsammans med fingervarmt vatten. Rör tills jästen har löst sig. Blanda i olivoljan. Rör i salt och hälften av mjölet. Arbeta till en jämn smet.
Tillsätt resten av mjölet och arbeta degen blank och smidig. Låt degen jäsa i en bunke i ca 45 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord och baka ut till en tunn pizzabotten.Lägg pizzabottnen på en plåt. Lägg på valfri fyllning. Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 min.

Glutenintolerant? HÄR [länk] finns ett recept på en glutenfri botten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar