6 januari 2012

Veg. färsbiffar

Sådär, nu har jag kommit igång med att testa nya recept igen. Efter att ha suttit med mina klippböcker härom dagen fann jag några recept som jag har som mål att testa under detta år.

Först ut att testas blev vegetariska biffar baserade på vegetarisk färs, perfekta att frysa in och ha som "färdigprodukt" dagar då du har ont om tid. Jag kan tänka mig att dem gör sig bra som hamburgare med asiatisk touch.

Ströbrödet och kokosen bidrar till en härlig, saftig konsistens åt biffarna och den sötsura såsen i kombinationen med soja ger en sötsyrlig karaktär.

8 biffar
  • 1 dl ströbröd
  • 1,25 dl vatten
  • 0,5 finhackad gul lök
  • 0,5 dl kokosflingor
  • 1 riven vitlöksklyfta
  • 300 g tinad vegetarisk färs (-soja el. quorn)
  • 2 ägg
  • 1 msk shoyu (japansk soja)
  • 2 msk sötsur sås
  • (kokos)olja

Blanda ströbröd och vatten i en bunke och låt det dra några minuter. Tillsätt lök, vitlök, kokosflingor, veg. färs, ägg, soja och sötsur sås i ströbrödsblandningen.

Arbeta ihop till en smet. Forma till 8 biffar. Stek biffarna i olja i 5 min per sida.
(Låt ev. biffarna eftersteka några minuter i ugn). Servera biffarna med t ex ris/bulgur eller vad du själv önskar.

 221229: Numera finns det formbar vegetarisk färs i butikerna, varför en borde kunna göra dessa biffar veganska genom att utesluta äggen om en använder den formbara färsen. Ev. kanske en behöver minska mängden ströbröd.

Jag har dock inte testat att göra en vegansk variant (än), men om du gör det får du gärna lämna en kommentar nedan om hur det gick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar