14 december 2011

Sojafärsröra med mos.

För ett tag sedan fick vi lins- och sojafärssås över från en måltid och potatismos från en annan. För att inget skulle gå till spillo gjorde jag denna gratäng. Gott, enkelt och snabblagat. Klart på en kvart. Lagerblad i såsen ger en mustig karaktär.
    Hetta upp olja i en stekpanna och fräs hackad gul lök, riven vitlök och grovriven morot i 5 min på medelvärme. Tillsätt sojafärs och fräs i ytterligare ca 5 min. Strö över valfria kryddor (t ex oregano, timjan, basilika) och låt det fräsa med i 1 min. 

    Rör därefter ned krossade tomater, torkade röda linser och lagerblad. Låt sjuda i ca 10 min (gärna längre) under lock. Bland ev. i lite mjöl om såsen blir för rinnig. Dra pannan från plattan. Låt svalna något. Fördela såsen i en smord ugnssäker form. 

    Fördela hemlagat potatismos på färsen. Strö över riven ost. "Fluffa" till moset med en gaffel. Sätt in formen i mitten av ugnen i ca 15 min eller tills moset har fått lite färg. Ta ut och servera.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar