1 december 2011

Sensommargryta m. curry

Sensommarväder är det då inte denna  första december, utan ute river Berits lillasyster för fullt. Månaderna verkar ha blivit förskjutna för idag är det riktigt oktober- eller novemberrusk... Härligt att inte behöva vara ute i onödan i alla fall. 

Dagen har varit rätt lugn. Funderar på om jag ska baka bröd och göra müsli ikväll eller om jag ska göra det i helgen.

För att gå tillbaka till det jag skulle skriva om och det var denna sensommargryta. Den är jättegod och lite het i sin karaktär och vad passar väl inte bättre än het mat i vinterkylan, även om den har ett somrigt namn!?

Nej, men testa den och ta de grönsaker du har hemma, strunta i att följa recept slaviskt, det är bara tråkigt. Jag kan sällan följa ett recept, utan måste ändra om och byta ut.

2 port
  • 2 tsk currypulver
  • några blomkålsbuketter
  • 1 röd paprika, tärnad
  • 1 liten gul lök
  • en näve haricots verts
  • 2 tomater, tärnade
  • en knivsudd sambal oelek
  • 1 tsk riven färsk ingefära
  • ½ dl vatten
  • 1 burk kokta stora vita bönor
  • 100 g färsk spenat
  • ev lite salt

Värm lite olja i en gryta eller stor stekpanna och tillsätt curryn. Låt det fräsa någon minut.

Tillsätt blomkålen delad i små buketter, paprika, löken skuren i mindre klyftor. Stek i ca 5 min på medelvärme under omrörning.

Lägg i haricots verts, tomattärningar och sambal oelek. Stek någon minut och häll så på vatten. Tillsätt ingefära och vita bönor. Sätt på lock och låt småkoka ca 10 min eller tills blomkålen är mjuk.

Tillsätt lite mer vatten om det ser torrt ut. Vänd ner spenatblad precis när currygrytan är klar. Servera med t.ex ris. Goda tillbehör är t ex chutney och grovhackade cashewnötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar