7 december 2011

Pumpabröd

För några veckor sedan hittade jag en spännande pumpa i min affär, en pumpa som visst heter Spaghettipumpa. 

Av pumpan bakade jag en god, saftig och snabb limpa som jag varmt kan rekommendera er att testa. Det är den rivna pumpan som bidrar till att brödet blir saftigt och fröna bidrar med en härligt krispig karaktär.

För lite mer smak kan någon god krydda såsom kanel, pepparkakskrydda eller brödkryddor tillsättas.

Brödet är gott som mellanmål, till soppa/gryta eller som dela av en frukost. Välj ett smakrikt pålägg, t ex en ost så blir det ännu godare!
Sätt ugnen på 175 grader (150 grader varmluft). Blanda ihop 3½ dl vetemjöl, 3½ dl fint rågmjöl, ½ msk bikarbonat, ½ msk salt och 1 dl pumpafrön i en stor bunke. 

Tillsätt 5 dl naturell (mjölk-/laktosfri) yoghurt, ½ dl ljus sirap och 1½ dl finriven pumpa (jag tog spaghettipumpa). Rör ihop allt till en slät smet. 

Häll smeten i en smord avlång form, 1½ liter, och häll smeten i den. Platta till brödets yta och strö över pumpafrön. Grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca en timme. 

Ta ut brödet och stjälp upp det och låt kallna inlindat i en ren kökshandduk. Avnjut därefter med smör och goda pålägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar