14 december 2011

Höstbiffar

 Höstbiffar, potatismos, grönsaker & kall jordnötssås.

Jag tycker att det är skönt att ha vegetariska produkter att ta fram ur frysen de dagar då fantasin tryter eller tiden är knapp, och roligast och godast blir det om det dessutom är hemgjort.

Den senaste veckan har jag passat på att göra några olika sorters vegetariska biffar för kommande månader, för jag misstänker att jag kommer ha mer ont om tid då. Senast idag blev det höstbiffar (recept nedan) som fick ta plats i mage och frys.  

Höstbiffar är goda, saftiga biffar som håller ihop bra då man steker de. De har en god smak av koriander. Biffarna passar till exempelvis ris/nudlar och mango chutney/sötsur sås, eller som på bilden med potatismos och en god kall sås.

8 biffar
  • 3 morötter, grovt rivna
  • 4 dl kikärter, kokta, sköljda och avrunna
  • 1 rödlök, klyftad
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 dl färska korianderblad
  • 3 msk sojamjöl
  • 2 ägg alt. motsvarande mängd "No-egg"
  • 1 msk limejuice
  • ca 1 tsk salt
  • ½ tsk svartpeppar
  • rapsolja, till stekning
Lägg alla ingredienser utom morötterna i en matberedare  och mixa till en smet. Blanda ner de rivna morötterna. Forma till små biffar och stek i stekpanna på medelvärme i ca 4 min på varje sida.
(Inspiration från "Paulúns GI-mat" av Fredrik Paulún och Karoliina Paulún)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar