19 december 2011

"Skafferisnokarens hirsgröt"

Redan en ny vecka är här och snart är det dags för de flesta att fira jul. Den här veckan har jag inte så mycket inplanerat, men jag tänker att jag ska försöka hinna med att göra lite egna julklappar. Har ni några speciella planer för veckan?

Morgonen har startat med en värmande grötfrukost framför julkalendern. Gröten som det blev finner du receptet till i "Muminmammans kokbok", men för er som inte har den så finner ni receptet nedan. För övrigt tycker jag att boken är värd att köpa, kanske en julklapp?

Gröten liknar många andra grötrecept, men jag gillade receptets namn; "Skafferisnokarens hirsgröt" och bara en sådan sak kan göra att gröten blir så mycket godare ;)

Gröten passar dem flesta, även dem som inte tål gluten. Kanske kan den vara en god variation till risgrynsgröten nu i juldagarna?!

Nej, nu måste jag förbereda mig för dagen, men ni får ha en bra start på veckan! Ta hand om er.
"Skafferisnokarens hirsgröt"- 1-2 port
  • 2½ dl vatten
  • 2½ dl mjölk
  • 1 dl helt hirs
  • ½ tsk salt
Skölj hirsen några gånger för att bli av med de bitterämnen som kan finnas i hirs. Koka upp vatten och salt i en kastrull. Lägg i hirsen. Koka gröten i ca 20 min och häll sedan i mjölken. Låt gröten sjuda i ytterligare 10 min. Rör om emellanåt så att gröten inte bränns. Lägg upp gröten i skål(ar). Servera med valfria tillbehör (t.ex. malen kanel och socker) och mjölk.

Mjölkfritt: Ersätt mjölken med mjölkfritt alternativ.
Glutenfritt.
Vegan: Se "mjölkfritt".

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag undrar var man kan köpa helt hirs i Sverige?
    I butikerna har jag sett bara hirsflingor.

    Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viola!
      Du ska kunna köpa helt hirs i din mataffär, både GoGreen, Saltå Kvarn och Risenta säljer det. Helt hirs brukar stå bland grynerna.

      Hittar du inte helt hirs i mataffären så kan du kolla i en välsorterad hälsokostbutik, t ex Gryningen på Folkungagatan i Sthlm.

      Lycka till :) // Molly

      Radera