24 december 2011

Ålandspannkaka (m. risgryn)

För ett tag sedan skrev jag om Ålandspannkaka lagad på mannagrynsgröt, här kommer en liknande pannkaka fast lagad på risgrynsgröt.

Risgrynsgröt har nog de flesta över nu när julafton har varit. Om du gillar Saffranspannkaka gillar du nog även denna. Testa och se vet jag! 

Personligen tycker jag pannkakan är jättegod med sin smak av kardemumma och den goda krämen till. Passar till frukost, mellanmål/fika, efterrätt eller lunch.

Till pannkakan är det gott med vispad grädde och katrinplommonkräm, vilka är de klassiska tillbehören till denna typ av pannkaka.
4 port
  • 1 kg/10 dl kokt risgrynsgröt
  • ¾ dl vetemjöl
  • ½ tsk salt
  • 1 tsk stött kardemumma
  • 2 ägg
  • ¾ dl strösocker
  • 1 msk smör
Sviskonkräm:
  • 150 g katrinplommon
  • 3 dl vatten
  • 1 msk strösocker
  • 1 msk potatismjöl
till servering:
vispgrädde

Sätt ugnen på 200 grader (175 grader varmluft). Späd den färdiga gröten med lite mjölk. Rör i vetemjöl, salt och kardemumma i gröten. Vispa ägg och socker pösigt och rör ner. Häll smeten i en smord ugnssäker form. Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min. Låt svalna.

Kräm: Skär ev plommonen i bitar. Koka dem i vatten ca 10 min. Tillsätt socker och koka ytterligare 5 min. Red av krämen med potatismjölet utrört i lite vatten. Låt kallna.

Servera pannkakan med katrinplommonkrämen och vispad grädde.

2 kommentarer:

  1. Sv; Tack :)Har haft en mysig jul. Kul att du fortsätter att blogga & sprida inspiration! :)Kram & ha de bra!

    SvaraRadera
  2. Ah jaa, då ska jag lägga till den i mina favoriter ;D

    Jao, eller japanerna firar "jul" idag .. men det är mer som alla hjärtans dag för de som har pojk/flickvän, annars är det party som gäller. Själv är vi dock ett gäng kompisar som ska ut och äta på en izakaya. så det blir inte riktigt julfirande idag utan mer bara umgås med god mat och dryck!

    Hoppas du fick en mysig julafton igår och att du njuter av "lugnet efter stormen" idag ;) Kramar

    SvaraRadera